March 18, 2010

Updated: Hilang...

Seorang kawan mengungkapkan dialog (yang telah di-edit) seperti berikut:

“Kay, ko kena hilangkan diri ko. Kawan saya mau datang rumah. “

Apakah yang akan anda rasa?

Apakah persepsi anda?

Apa yang perlu anda lakukan?

Tersentap? Ya, aku agak tersentap pada permulaannya.

Aku bertanya pada diri sendiri, Adakah silap aku sekiranya aku menjadi diri sendiri?

Kawan pun malu jika ada orang lain melihat dia bersama kita.

Difikirkan lagi apa yang harus aku lakukan?

Sebenarnya dah penat memikirkan segalanya supaya orang lain rasa senang hati.

Tetapi kenapa kita perlu bersusah payah.

Jika orang tidak boleh terima kita, biarkanlah

Jika orang malu, biarkanlah

Semua itu bukan masalah kita.

Hari ini diterima lagi dialog yang sama.

Erm…

Biarlah dia. Yang penting kita hormat permintaan kawan.



p/s: Mungkin boleh suruh dia elakkan penggunaan ‘hilangkan diri’.


UPDATE:
Apa perasaan kamu apa bila kawan kamu beritahu alasan sebenar kenapa dia mahu aku hilangkan diri. Semua itu hanya kerana penampilan dan gaya aku.

Katanya cara penampilan aku boleh menjejaskan saham dan krebilitinya sebagai lelaki. Katanya lagi bila aku berjalan bersama dia, orang lain memberi tanggapan yang lain.

Erm, sudah banyak kali aku mengalami perkara ini, tapi bila mendengar alasannya agak terkesan dalam hati.

Perasaan yang dirasa seperti ketika mak marah sambil menarik2 rambut ini setelah dia turun dari kereta kawannya. Dia malu bila kawan-kawan mengaji dia ketawa bila melihat aku.

Aku tertanya-tanya apa salah aku.
Tapi tak mengapa, aku sudah biasa dengan segala macam pandangan orang pada aku.

Biarkan mereka...
Yang penting jauh di sudut hati aku mengenali manusia di sebalik jasad ini.



2 comments:

suez said...

aku rasa semua orang patut hormat orang lain sebagai manusia. org2 yg tak reti hormat manusia lain tu manusia abnormal la kot.

Che Kay said...

sue> =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...