February 27, 2009

Aku Sakit Mental…….

Ketika menyelongkar pelbagai barang lama, macam-macam lipatan sejarah terungkai lalu membawa aku kepada satu kesimpulan. Rupanya aku pernah mengalami SAKIT MENTAL. Erm rasa macam lawak statement ni tetapi bila direnung-renungkan betul la juga apa yang aku rasa. Aku tak sangka aku boleh menghadapi sakit ni tanpa sedari. Sakit mental yang aku maksudkan ialah pada satu ketika aku sentiasa mengatakan aku gemok. Atau dengan kata lain, diri ini membawa lemak-lemak yang berlebihan yang menyebabkan bila aku tak sanggup lihat bacaan pada alat timbang. Boleh dikatakan bahawa sakit inilah yang telah menyebabkan diriku merasakan aku tidak menarik lalu sentiasa rendah diri dan rasa kurang senang nak bergaul dengan orang lain. Mari imbau kembali masa-masa yang telah berlalu.

Sekolah Menengah Rendah ( Sekitar 1995-96)
Ada satu insiden membuatkan aku rasa aku gemok. Kalau tak silap masa tu aku nak beli seluar baru untuk uniform PBSM. Aku mintak la saiz seluar yang aku pakai selalu, tapi nyonya kedai kata aku tak muat kot saiz tu. Dia ukoq pinggang aku lalu bagi saiz yang lebih 2 inci dari saiz biasa. Kebetulan kawan aku pulak tegoq, “Weh! Besaqnye saiz hang.”
Harus la aku kecik hati lalu rasa aku memang dah gemok!

Sekolah Menengah Atas ( 1997-1998)
Masa ni aku bersekolah kat Sabah. Kebetulan ada insiden di sekolah bandaq yang menyebabkan aku lari dan tukaq sekolah kat kawasan area kampong. Tak jauh la dari rumah aku. Bila aku sampai sekolah ni aku masih terasa yang aku gemok. Sebab utama yang aku kata aku gemok sebab saiz seluaq sekolah aku makin bertambah. Erm aku rasa sungguh sedih dengan badan yang makin gemok. Pada masa tu berat aku baru ±60kg. Kawan-kawan lain kata berat depa tak sama macam aku. Huh aku pon dok kata dalam hati “Aku Gemok! Aku Gemok! Aku Gemok!”. huhu

Lepas Sekolah (1999)
Biasa la lepas habis SPM, antara aktiviti lepasan sekolah pi blajaq computer la blajaq kereta dan moto la. Aku pi la blajaq dua-dua skali. Masa pi belajaq computer, aku rajin beli satu burger baru KFC yang baru keluaq tu. Kebetulan aku lupa pulak nama dia. Masih ada kat pasaran la ni. Burger tu sedap dan murah, ala masa tu baru RM1.50. Aku sungguh gembira dengan burger itu. Yang aku tak gembira, masa buat medical check up untuk masuk matrik. Doktor kata, “ Berat awak ialah 72kg”. HUH! AKU MEMANG GEMOK!

Di Kolej Matrik (1999 – 2000)
Dengan hati yang lara mengenangkan diri makin gemuk, aku pon masuk la kolej ni. Bila tengok kawan-kawan lain, erm depa memang kurus. Masing-masing lagi ringan daripada aku. Aku pon terasa yang aku tak kacak sebab orang gemuk selalunya dikaitan dengan kehidupan yang menyedihkan. Ini semua salah TV! Huhu. Aku pon selalu beli baju yang agak besaq2 untuk cover badan aku yang kononnya ‘besaq’. Masa ni kan aku rasa aku tak ada harapan kalau nak mengorat awek. Sebabnya awek-awek hanyalah untuk orang-orang yang kurus lagi kacak. Idea ni semua datang daripada drama dan novel Melayu yang aku suka layan. Maka mulalah terjadi satu pekerjaaan sambilan aku iaitu Posmen Karat dan juga tukang sampaikan salam orang lain untuk awek-awek di kolej. Untuk aku? Masa ni aku kata orang gemok tak layak untuk ada awek. Huhuhu.

Di Batu Pahat (2000-2001)
Ketika ini aku makin dapat menerima seadanya yang diri aku gemok. Aku pon menjalani hidup dengan aman tanpa risau. Cuma ada ketika aku rasa hina bila nak cari saiz seluar aku yang kadang-kadang Salesgirl kata “Adik, saiz tu tak da la”.

Cuti Tahunan (2002)
Masa ni aku tak sedaq yang ada perubahan mendadak berlaku. Aku happy dengan hidup yang ada. Ye la masa tahun ni ada 2 siri novella yang aku ikut sampai habih. Tak lain dan tidak bukan kalau bukan cerita Rosalinda dan Yo Soy Betty La Fea. Hehehe. Part yang aku tak gemar tak lain dan tak bukan masa pi beli seluaq jeans khas untuk pi event 3R kat KL. Ye la masa tu terasa nak bergaya. Aku akan pi terima hadiah dan dapat naik flight AIR ASIA dan duduk kat Eastin Hotel secara percuma. Masa pi beli seluaq rupanya masalah sama berulang kembali. Saiz pinggang makin bertambah. Tapi ni belum sadis lagi. Aku rasa sungguh sadis bila pi medical check up untuk masuk UiTM. Doktor tulis dalam boring, berat badan=82kg. HUH!

Sekarang
Walaupon berat aku lebih sedikit daripada berat di atas, aku terima diriku seadanya. Target aku jangan lebih 90kg.

Kesimpulan:
Rupa-rupanya aku tak pernah sedaq yang sebenaqnya aku kurus masa dulu-dulu. Segala macam peristiwa yang berlaku adalah salah satu proses pertumbesaran (betul ke perkataan ni?) semasa zaman remaja. Sebab tu la saiz seluaq sekolah dan juga berat badan bertambah. Kalau la aku sedaq yang aku kurus masa zaman sekolah dan zaman kat matrik, dah tentu aku akan mencuba macam-macam gaya yang boleh menampakkan kekacakkan aku.Tentu awek pon nak sampaikan salam kat aku. Hahaha. Ini semua salah mental! Sekarang baru betul aku gemok! Impian terbaru, aku akan usaha untuk menyahkan lemak tepu, lemak tak tepu dan juga lemak trans dalam badan. Ucapan terima kasih kepada Cik Syazana Che Baharom sebab anda membuatkan saya cemburu melihat anda kejayaan anda dalam misi mengurangkan lemak. (Serius aku jelous tengok ko. Hehe)

Tulus dari hatiku:
~ Faizal ~










3 comments:

suya said...

err..ala...aku pon gemok.nak kene wat cane nihh...ahhh...
eh..kwn ko kiut gambar 2 dr bwh.hihi

Kay Faizal said...

aku yang kiut ni ko tak nak perasan pulakkan!

suhanazainal said...

betul la tu. mase mude2 asik rase gemok sgt. skrg ni dah tak heran sgt padehal skrg ni la berat paling maksimum sewaktu normal (mase peknen tak kire la kan).

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...