February 20, 2010

Edisi Meronggeng: Kota Kinabalu ke Tawau

Lebih kurang pertengahan bulan lepas, Che Kay berkesempatan meronda-ronda dari Kota Kinabalu (KK) ke Tawau yang terletak di pantai timur Sabah. Mengikut maklumat yang di Google, jarak kedua bandar ini adalah 555km. Erm betul ke? Betullah kot. Kaedahnye Che Kay tak sukat jalan la pulak. Hehe.

Terkenang pulak kisah dulu lebih kurang 11 tahun. Bapak pernah bawak kami sekeluarga meronda ke pantai timur Sabah. Banyak tempat yang kami singgah masa tu. Dari Sandakan sampailah ke Semporna. Tapi buat kali ni, Che Kay meronda bersama seorang kawan yang baik hati terus menuju ke Tawau. Kami bergerak dari Kota Kinabalu pada jam 10.30 pagi dan sampai ke Tawau lebih kurang 8.00 malam. Amek hang! Kalau kita kat semenanjung buleh la pakai lebuhraya PLUS, sampai pon cepat. Belah sini jangan nak mimpi ada lebuhraya macam sana. Jadi merondalah kami atas jalan yang ada. =)

Dari KK ke Tamparuli , jalannya landai. Tapi bila dah sampai ke sini, pendakian sudah bermula. Dan episod pening-pening kepala dan telinga tersumbat juga hadir seiring dengan ketinggian dari aras laut. Setakat perjalanan ke Ranau macam dah banyak kali dok ulang alik ke sini. Perasaan pon macam biasa saja.

Yang buat Che Kay teruja lalu jalan ke Kundasang adalah nak nikmati cuaca yang dingin. Tak payah pasang aircond, bukak je tingkap luas-luas. Sungguh sejuk la ye! Tengoklah kabus tu, tebal sampai tak berapa nak nampak jalan. Kawasan sini syok tengok pemandangan bukit bukau dan gunung ganang. Nampak indahnya dunia~ =)

Gambaq kat atas ni adalah kawasan yang orang panggil Kundasang! Selalunya boleh nampak pemandangan kampung yang indah. Tapi hari tu kabus tebal, itu je lah yang mampu nampak. Tak jauh dari tempat ni ada la tempat yang orang jual-jual sayur segar dari ladang.

Bila dah sampai Ranau, dah boleh tarik nafas lega. Segala pendakian, jalan bengkang-bengkok serta turun bukit dah habis. Kepala pusingku pon dah ok. Kalau tak, rasa macam nak mabuk-mabuk. Entah mengapa Petronas Ranau ni jadi checkpoint yang harus diberhentikan kereta. Selalu la sampai sini je mesti nak kena melawat jamban Petronas dulu. Lepas tu melawat pulak sumandak-sumandak yang ada kat kaunter. Hahaha. =P Tak de maknenye nak mengorat ok. Selalu berhenti kat sini beli ayaq dengan cekelat dulu. Lepas tu barulah teruskan perjalanan.

Erm....masa lalu jalan ni kan memang rasa seram je badan Che Kay. Tak tau kenapa. Mungkin sebab kiri kanan nampak macam hutan tebal. Dah tu tak nampak pemandangan. Tu yang rasa seram. Mengikut papan tanda, jarak nak ke Sandakan adalah 162km. Tapi diingatkan kembali kami nak ke Tawau, bukan Sandakan. Hihi.

Sebelum terlupa, sebelum kami lalu jalan di atas kami telah singgah surau di perkampungan orang. Ketika hendak sambung perjalanan, terjadi kisah tersungkur di pintu 'Kaabah'. Huhuhu sungguh sadis. Ketika tersungkur itu tiada bunyi yang didengari. Tahu2 si bonbon sudah ke tanah dan seluar itu dipenuhi selut. Huhuhu. Memandangkan hanya sehelai seluar panjang yang dibawa, Che Kay berkain pelekat bagi meneruskan perjalanan. Seluar berselut tu dah dibasuh dan dijemur di belakang kereta dengan harapan akan kering bila terkena cahaya matahari. Huhuhu.

Gambaq di atas hanyalah perhiasan semata-mata. Lupa dah kat mana.

Kalau 11 tahun dulu, Che Kay ingat lagi sepanjang perjalanan yang nampak adalah seluas pemandangan adalah kelapa sawit je. Kali ini beginilah gayanya. Mungkin diorang nak tanam semula kot.

Kalau mereka yang ada tengok atau baca berita mesti tau kan ada beberapa kawasan dilanda banjir di Sabah. Masa Che Kay lalu kawasan ni (mengikut kawan inilah Kinabatangan. Alah tempat laki Zizie Ezzete. hehehe), aiyooo banyak kawasan yang tenggelam. Punyalah jakun dok tengok tempat tenggelam sampai lupa nak snap gambaq. Ni je yang dapat.

Waktu untuk MAKAN! huhuhu Che Kay punya la lapaq tahap Singa. Masa ni lebih kurang 5 petang. Perut memang dah berkeroncong diminta diisi. Nasib baiklah kawan yang baik hati tu nak berhenti isi minyak dan bagainya. Jadi kami berehat di Lahad Datu. Kali terakhir makan adalah pada jam 9.30 pagi. Ni baru nak makan pulak. Dengan sakit bon-bon dan pinggang, Che Kay melahap makan bihun goreng makanan laut serta nescafe tarik. Tak dilupakan memesan benjo untuk bekalan. Ha! Masa ni dah pakai balek seluar panjang. Hehehe tak rela I nak berkain pelekat lagi ye.

Lepas berehat segalanya, kami pon meneruskan perjalanan dari Lahad Datu ke Tawau. Walaupon dah berehat, sisa sisa kepenatan tu masih ada. Che Kay pon makin pening pening kepala, nak ambil gambaq pon dah tak da mood. Jadi gambaq atas ni adalah antara gambaq2 terakhir sebelum sekeliling alam gelap sepenuhnya. Akhirnya setelah lebih kurang 9 jam, kami pon sampai ke Tawau dengan selamatnya. =) Aktiviti seterusnya....bukan tido la ye! Haruslah pergi makan dan melakukan aktiviti karaoke! Yahuuu. (padahal nyanyi tak pandai, suara pon sumbang!hahaha)

p/s: Makanan di atas di panggil Nasi Goreng Lalap. Sedap la ye! Sambal dia sungguh sedap. Dan seharusnya dimakan di Tawau. Nasi ni dihidang dengan ayam goreng dan ulam-ulaman bersama sambal belacan. Sekian, Terima Kasih.

2 comments:

Noorul Syuhada said...

eii...dah island hopping ke blum?

Che Kay said...

baru pegi pulau sapi. 10-15 menet je dari KK. and sungguh best ye bersnokeling! nanti nak gi manukan pulak, pulau sebelahnye.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...