April 11, 2011

Main Masak-Masak: Sambal Lucah!

Hari minggu baru berlalu.
Pagi Ahad yang indah dinikmati seadanya.
Che Kay, Zabed dan Pie keluar berjalan-jalan di Papar.
Sambil merancang resepi apakah yang hendak dibuat kali ni.
Akhirnya jadilah masakan di bawah.

Masakan ni merupakan signature dish Si Zabed.
Kata 'chef' Zabed resepi ni mudah dan ringkas.
Namun begitu nama masakan istimewa ini memang lucah.
Si Zabed berikan namanya Sambal Bur*t!
Katanya kesan makan sambal bur*t ni buat pemakannya selalu ke tandas.

Resepi Sambal Bur*t Si Zabed
Cili padi, belacan, garam, bawang dan ikan bilis.
Caranya cili padi ditumbuk bersama belacan dan garam.
Kemudian tumis bahan yang ditumbuk bersama bawang.
Akhir sekali masak sekali bersama ikan bilis.


Makan tengahari dinikmati bersama ikan bakar
yang ditapau dari Pasar Philippine.
Seekor ikan merah ni 2 hengget!
Dimakan pula bersama sambal belacan dari tempat yang sama.
Perghhhh! rasanya memang layan!

Malam sebelum tu dah layan ikan ni bersama Geng Ronggeng.
Punyalah layan makan ikan ni dengan sambal belacan,
sampai tak tercakap dengan geng. Che Kay senyap je.
(Sebab mulut hap hap pedaih gila! hahaha)


p/s: Sebenarnya Sambal Bur*t Si Zabed ni nama dia sambal tumis cili padi...

7 comments:

What's luv gotta do ? said...

perghhh.. kecur air liur baca resepi sambal b*rit tu.. aihhh... bagus bagus..bertambah idea utk nak makan kat sini =) slalu asyik makan yang sama je, nasi goreng, spageti goreng, sandwhich.. adehhh...boring gak hehehe

Che Kay said...

luv> hihi walaupon kawan sia kasi nama dia lucah, tapi sambal dia punya sadap ooo! =)

Al-Scheira said...

hahahaahhahaa...gile buruk tajuk masakan ko..hahaahah....bleh tuka name blog-penggemar makanan lucah-

Che Kay said...

Scheira> Bukan aku bagi nama ye. 'Chef' dia yang bagi. bila aku teringat balek mesti gelak. hahaha

azuraliana said...

Che Kay, sambal nie kalau taruh tempoyak lagi terangkat! Housemate aku dulu orang N9, dia selalu masak resepi ni.Mau tak cukup seperiuk nasi dibuatnya...

Sheriffa said...

masak ajer ko skrg ekk....heheh

Che Kay said...

zura> masak la seperiuk. pastu jemput weols makan!

Sherr> sekali sekala~ hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...