May 4, 2011

Kisah Nasi Lemak dan Saya ...

Hari ini Che Kay bukan nak bercerita tentang Edisi Pelahap Makanan. Cuma nak berkongsi sedikit cerita tentang makanan ini dan Che Kay. Macam-macam cerita yang bersangkut paut dengan nasi lemak. Che Kay memang suka makan, tapi tak makan selalu sebab adalah sebabnya. Tiap kali makan mesti ada kesan kepada diri ini (harap maklum bukan gemuk ok...)

Kisah 1
Lebih kurang pada 2003 ketika masih tinggal di dalam asrama Universiti, Che Kay dan seorang sahabat Si Aril amat seronok bila kelas kami jam 8 pagi dibatalkan. Jadi dengan penuh semangat kami redah ke dewan makan. Memandangkan ketika itu waktu sarapan hampir tamat, akak dewan makan dengan murah hati bagi nasi lemak lebih. Jadi dengan lahapnya kami makan sarapan.

Balik je dari dewan makan, kami rasa lali. Kelas seterusnya pada jam 10. Memandangkan ketika tu masih awal, kami 'mengeroh' di atas katil. Sedar-sedar jam dah 12 tengahari! Kami berdua kaget sebentar sebab terlepas kelas Puan Mastura a.k.a lecture English yang paling garang. Kami dah terbayangkan muka dia bila mengenangkan kelasnya minggu depan. huhuhu.

Kisah 2
Sepanjang bekerja di negeri bawah bayu ni, nasi lemak bukanlah termasuk dalam senarai makanan untuk dimakan untuk sarapan. Entah macam mana, ada satu hari yang indah Che Kay terbeli nasi lemak dan dimakan untuk sarapan. Ketika sedang buat laporan, CK terasa terawangan. Bila tersedar jam menunjukkan 10.30 am! Aiyooo tetap terlelap kan~ ;P

Kisah 3
Baru-baru ini Che Kay bersama 'keluarga' bercuti di Pulau 3. Sebagai bekalan untuk 'adik-beradik' makan, Kak Ngah Rozana bawakan nasi lemak. Selepas aktiviti yang menyeronokkan di pulau, Kak Ngah jamu kami semua dengan bekalan tersebut. Sebagai pelahap makanan yang tegar, Che Kay layan sampai 2 bungkus polisterin nasi lemak. Itu pun kebetulan ada lebih.

Nak dijadikan cerita selepas aktiviti di pulau kami semua bergerak pulang ke Kota Kinabalu. Memandangkan Kak Ngah tak ada teman, CK dengan senang hati temankan dia a.k.a menjadi driver dia. Perjalanan yang jauh dari Kuala Penyu ke KK menyebabkan Kak Ngah lali dan mengantuk. Walaupun lagu-lagu rancak berkumandang, semua itu bagaikan tak berkesan untuk kami.

Ketika Kak Ngah terlelap, CK pun tersengguk-sengguk. Pada ketika sedang memandu, entah macam mana CK terlelap seketika! Bila tersedar mujur kereta masih di atas jalan dan kereta di hadapan dan belakang masih jauh. Kak Ngah tetap sunyi sepi. CK tawakal sahaja dan niat hendak berhenti di Papar.

Nak dijadikan cerita, sekali lagi kejadian yang tidak diingini terjadi. Dalam keadaan mata terbuka, tangan masih di stereng tiba-tiba kereta yang dipandu dah ada di tepi jalan!!! Ketika tu CK tak terlelap, tapi tak sedar apa-apa. Tuhan masih sayang CK dan Kak Ngah. Kami berdua selamat. Terus saja CK berhenti di Pekan Papar beli jagung dan kopi sebelum Kak Ngah pula yang memandu kereta...


p/s: Jadi kesimpulannya, Che Kay dan Nasi Lemak tidak serasi bersama kerana CK sering tertewas dengan NS...

Sumber Gambar: www.malaysia2c.com

6 comments:

encikReza said...

yummmy...
lama dh x makan nasik lemak yg best
slalu mkn nasik lemak kantin time meting.. muak!~

Al-Scheira said...

i miss nasi lemak jati so much..hahah..tiba2..

josrevalution said...

salam.. sa ska mkn nsi lmak.. tpi xsslu mkn ns tu.. cz,kin pns bdn @ kin mls lg.. mybe lau ns tu yg pedas lh sambalny..hehe i follow u.. follow me back yer..

aDie dALi said...

ayo uolz..kalo dh ngntok tu pull over lah dulu.. emmm xsanggup nak tgk kes2 dlm sratkhaba tu.. touch wood sgttt
:(

Che Kay said...

adie> tu la uols, palis-palis sangat. lagi pon sini tak de rnr. jalan lurus2 je.silap iols jugak tak berenti mana2. alhamdulillah i still dpt update blog

F A R Y N said...

sumpahan nasi lemak ni..ish ish ish

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...