December 28, 2012

Kisah Kad Undangan...

Al kisah, satu kad undangan telah selamat tiba di dalam peti surat rumah. Lalu ku ambil dan biarkan di atas meja sebabnya kad itu bukanlah dituju untuk diri ini. Ketika di tempat kerja, tiba-tiba satu gambar telah di'tanda' dengan namaku di laman Muka Buku. Memandangkan gambarnya kecil, mata ini tak nampak segala tulisan. Daripada komen-komen dalam Muka Buku, masing-masing teruja nak hadiri majlis tersebut. 

Si Gojah dah beria nak pi. Si Debab pulak dah berangan nak balik dari Kelantan semata-mata kad ini. Itu tak termasuk si Abdul Rhenjong di Kulim dengan semangatnya dia berkata, "Along tak kira, Along nak ikut jugak Wan pi!" Aku? Kebetulan memang cuti pada tarikh tersebut. Siapalah yang tak teruja dapat undangan untuk majlis orang yang popular seantero Malaysia.


Tarikh yang tunggu hampir tiba. Pada waktu senja sehari sebelum tarikh itu kami sekeluarga mendapat satu berita. Berita yang tak perlu sebarang kad untuk diundang ke majlisnya. Yang perlu hanyalah membawa diri. Maka hari yang dikatakan tarikh begitu indah menjadi satu memori. Untuk mengingati saudara yang telah diundang pergi.
 


Hati tak terkata apa ketika melihat wajahnya. Wajahnya saling tak tumpah seperti wajah arwah bapanya. Ketika arwah Pak Long pergi, diri ini tak sempat kembali ke kampung. Jadi bila menatap wajah arwah abang saudara, bikin hati merindui pula arwah Pak Long...


Lebih kurang setahun sebelum kejadian hari tersebut, si adik kepada arwah juga telah menyahut panggilanNya. Arwah pergi dalam keadaan diri yang telah kehilangan satu nikmat untuk melihat alam. Jadi bila terkenangkan kedua-dua mereka, hati tertanya-tanya adakah penyakit yang mereka hadapi merupakan satu warisan keluarga? Oh diabetes, manismu tak seindah mimpi...

Al fatihah buat mereka semua...


p/s: Adakala saya terfikir bagaimanakah akhirnya kisah hidup saya? Menderitakah saya seperti mereka?

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...