August 30, 2009

Merdeka Sebelah Kaki...


Hari ini ulang tahun Merdeka kembali lagi. Kembali dalam bulan yang penuh barakah. Bak kata pemimpin Merdeka kali ini disambut sederhana tetapi meriah. Rasanya saban tahun kita mendengar frasa ayat yang sama. Biarkanlah, yang penting kita semua masih dapat menikmati hidup dalam negara ini.

Bila ditanya kepada orang, apa ertinya Merdeka, sudah tentu ramai yang mengadakan bebas daripada pelbagai perkara. Bagi Cik Kay, Merdeka yang dinikmati sebenarnya tidak sebebas yang disangka. Konsep Cik Kay kali ini bukanlah hendak menaip segala inti pati kemerdekaan negara kita, tapi lebih merujuk kepada diri sendiri.

Hari ini kita saling melaung-laungkan yang kita bebas dan merdeka untuk buat pelbagai perkara. Ramai yang bangga terhadap kemerdekaan yang mereka perolehi dan membolehkan mereka melakukan macam-macam perkara yang menarik. Pada hemat Cik Kay merdekalah kita dalam apa jua bentuk dan jangan dilupakan sebenarnya kita hanya merdeka sebelah kaki.

Ya, kita boleh melakukan benda-benda yang besar lagi dahsyat atas kemampuan diri sendiri. Namun kemampuan itu tetap akan berlandaskan pertolongan orang lain. Merdekalah kita seperti mana yang kita mahukan tapi kita tidak boleh menafikan bahawa kita tidak dicipta untuk hidup bersendirian.

Dalam melalui jalan-jalan kehidupan yang pelbagai fasa, orang sekeliling banyak membantu kita untuk membuatkan kita dapat berdikari. Orang boleh berbangga yang mereka berjaya hasil titik peluh sendiri dan juga atas usaha diri sendiri, tetapi mereka sering lupa yang setiap kejayaan itu pasti ada yang menghulurkan sedikit bantuan.

Contohnya, seorang makhluk tuhan sudah boleh berdikari dalam hidupnya. Sudah dapat mecari kewangannya sendiri untuk kehidupan sendiri. Sehebat mana dia boleh berjaya dalam kerjayanya, pasti dia memerlukan sedikit komunikasi sama ada dengan rakan sekerja mahu pun sahabat handai. Faktor kecil ini sedikit sebanyak membantu makhluk tuhan itu menjadi manusia yang berjaya.

Bagi Cik Kay, kita semua hanyalah merdeka sebelah kaki. Bukan kerana kamu semua tempang atau capik, kita sebagai manusia biasa masih memerlukan pelbagai sokongan emosi dalam mengharungi hidup ini. Bagi mereka yang sudah berumah tangga, sudah semestinya si suami atau si isteri menjadi tongkat emosi mereka. Bagi yang masih menjalinkan hubungan jiwa dan hati, sudah semestinya si kekasih menjadi pemangkinnya. Bagi yang keseorangan di atas bumi, seharusnya sahabat handai menjadi pengisinya. Bagi seorang anak, sudah semestinya keluarga menjadi tonggaknya.

Jadi bagi mereka di luar sana, jangan malu dan jangan segan. Kita hanya manusia biasa yang perlu semua ini. Tidak ada seorang manusia yang boleh hidup tanpa berkongsi rasa hati.Tidak dapat Cik Kay bayangkan jika ada mereka mengatakan yang mereka tidak pernah berkongsi rasa hati. Kuantiti bukan menjadi persoalan. Yang penting dalam menjalani liku-liku hidup sudah tentu kita pernah bercerita itu ini untuk menenangkan hati. Gunakanlah mereka yang ada di sekeliling untuk kita memperbaiki diri.

Bagi keluarga dan sahabat handai, Cik Kay ucapkan terima kasih kerana kalian semua akan tetap sudi berkongsi ruang masa dan usaha untuk Cik Kay sandarkan keluh kesah yang bersarang di jiwa untuk meneruskan hidup ini. Aku tetap merdeka walau merdekaku hanya di sebelah kaki...

~Salam Kemerdekaan Daripada Cik Kay~



No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...