October 5, 2009

Makan, Makan dan Makan Lagi!

"Makan itu keperluan. Makan itu kehendak. Makan juga satu pengembaraan yang mengujakan!"

Sebagai manusia biasa, Cik Kay sudah tentu akan makan. Cuma sejak tinggal di perantauan (acece macam jauh je!), Cik Kay merasai segala makanan yang ada depan mata. Cuma kenikmatan ketika makan itu tidak seperti di tempat asal kita. Inilah yang membuatkan Cik Kay rindu nak balik rumah.

Kesempatan yang ada ketika pulang di Hari Raya Cik Kay gunakan sepenuhnya untuk mengubati kerinduan perut kepada 'kekasihnya'. Hehe. Mula-mula Cik Kay bersama sepupu-sepupu yang saiz badan lebih kurang menaiki kereta chomel menjelajahi kawasan kampungku di Yan demi memenuhi satu keinginan. Penjelajahan kami bermula selepas waktu isyak dan pulang ke rumah sebelum kereta chantek Cinderella bertukar menjadi labu. =) Dari Pantai Murni hinggalah ke Guaq Chempedak kami pergi. Makanan dia sedap-sedap! Hehe.

Sebelum pulang ke pulau yang konon-kononnya bersinar umpama mutiara, Cik Kay singgah di kampung Scha Al Yahya. Haha bukan pi berghaya rumah dia, cheq pi jumpa marka! Hihihi. Dok aih! cheq pi jumpa marka orhang. Dok kata marka kita sat lagi kepala kita kena putaq. Hihi. Tujuan Cik Kay ke rumah dia nak ajak dia ke salah satu cawangan kedai makan yang tak da lagi di negeri-negeri lain. Cik Kay suruh dia menjadi teman makan pada malam tu. Dulu Cik Kay pernah cerita tentang kedai ni di sini. Kali ni Cik Kay cuba set hidangan yang lain.

Ini Spicy Burger. Sedap jugak!


Ini Set Nasi Herba. Erm Incik R&D RFC, rasanya boleh kot Huhu.

Marka Orang tu makan set nasik lemak. Dia kata sedap. Cheq cuba la sikit. =)

Lepas kami lepak di RFC Laguna Merbok ni, Cik Kay pi singgah rumah marka orang tu. Mak dia nak jamu mee goreng. Tapi Cik Kay tak larat makan mak dia bungkuihkan untuk Cik Kay. Bukan itu saja, kuih raya pon dapat sama. Cik Kay siap bawak balek mai ofis. Habis licin bekaih kuih tu di opis. Hehe.

Ni dia papan tanda kedai ni di Merbok.

Di rumah, Cik Kay pusing tempat-tempat makan di sini. Sempat la Cik Kay pi pekena Pasemboq Padang Kota dengan anak menakan. Selain tu Cik Kay pi makan cendoi yang famous di sini, Cendoi Penang Road! Hehehehe. Memandangkan tahun ni Cik Kay tak sempat pi beraya di rumah pak cik mamak ku, Cik Kay pi pulun makan di kedai mamak yang ada dekat rumah. Di negeri perantauan kedai mamak dia tak sedap, tu yang Cik Kay makan sungguh masa balek ni.

Ni dia kedai yang paleng Cik Kay ghajen singgah. Kassim Mustafa nama dia. Nasik Kandaq dia ERMMM! SEDAP! =D

Hat ni kedai sebelah Kassim Mustafa. Nama dia Nasi Kandar Makbul. Mee goreng dia sedap~~ =)

Ha! Satu lagi, sebelum balek mai negeri perantauan, Cik Kay sempat beli benda-benda di bawah. Buat stok pengubat rindu. Di sini tak da ye roti-roti bawah ni. huhuhu.



Sekian saja cerita makan makan Cik Kay.nanti sambung lagi. =)


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...