December 22, 2009

Pengembaraan Hyppo Biru dan Si Pinokio!

Pada satu hari, di sebuah tempat yang terletak sungguh jauh sekali terdapat dua orang pengembara. Mereka telah terbang meninggalkan semua yang tersayang demi sesuap nasi di tempat orang. Kadang kala bukan sesuap yang mereka makan, tertambah dua pinggan bila makan nasi mbak yang sedap itu.

Oh! Sebelum terlupa, pengembara itu bernama Hyppo Biru, sungguh comel lagi manis orangnya. Hyppo Biru juga baik hati dan ceria orangnya. Sementara itu seorang pengembara bernama Si Pinokio, tinggi lampai serta kurus pipinya. Tapi itu dulu, ketika dua minggu pertama Si Pinokio tiba di tanah ini. Sejak Si Pinokio berkawan dengan Hyppo Biru, bagaikan terjadi pergerakan osmosis asid lemak dari tempat berketumpatan tinggi ke kawasan yang rendah.

Akhirnya Si Pinokio tersedar akan persahabatan bersama Hyppo Biru telah menyebabkan dia turut mengalami proses pengembangan badan secara aktif. Lalu Si Pinokio telah menyalahkan Hyppo Biru yang comel itu. Sejak daripada itu, Si Pinokio sudah tidak sudi menyertai aktiviti makan-makan di waktu senja. Bahkan, dia juga tidak sudi untuk menjamah sebarang makanan yang di beri oleh Hyppo Biru. Apa lagi, Hyppo Biru terus terasa hati. Kata hati 'kecil' Hyppo Biru ( tak kecil mana pon sebenarnya), " Oh, aku pelawa tak mau makan, kalau orang lain pelawa nak pulak makan".

Sepurnama yang lalu, Hyppo Biru telah meminta jasa baik Si Pinokio untuk membawanya menaiki kuda tunggangan Si Pinokio. Hajat Hyppo Biru adalah untuk mengambil kuda kepunyaannya yang telah ditinggalkan di istana pinggir bukit. Memandangkan Si Pinokio begitu murni hatinya, dia telah sudi membawa Hyppo Biru yang comel itu. Di kaki langit menandakan awam hitam pasti akan memuntahkan isi kandungannya. Namun Si Pinokio begitu positif yang mereka pasti akan sempat menempuh segala cabaran yang bakal dihadapi.

Entah bagaimana, tiba-tiba kuda tunggangan mereka telah patah kaki. Terus dihentikan kuda itu oleh Si Pinokio di tepi jalan. Istana pinggir bukit tidak jauh dari tempat itu. Hyppo Biru mengajak Si Pinokio ke 'Kedai Kerang' untuk menyembuhkan kudanya. Namun Si Pinokio menyakinkan Hyppo Biru yang kudanya pasti mampu sampai ke atas istana itu. Maka berlalulah Si Pinokio meninggalkan Hyppo Biru di pinggir padang ragut ditemani titis-titis hujan.

Tak sampai beberapa langkah kuda Si Pinokio, Hyppo Biru melihat dia telah terkandas di tepi jalan. Berjalanlah Hyppo Biru menuju ke Si Pinokio. Memandangkan kuda itu sungguh parah kecederaannya, Si Pinokio menolak kudanya menuju ke Rumah Tikus Putih yang tidak jauh daripada pandangan mata. Lihatlah gambar dibawah begitu gigih Si Pinokio menolak kudanya.

Hyppo Biru dan Si Pinokio duduk termenung memikirkan nasib diri yang malang. Kepada siapalah hendak diadukan nasib diri ini. Mungkinkah inilah kesan akibat 'perkembangan' diri masing-masing. Tidak lama kemudian datanglah Si Kapten Lalat dengan sekadar ber'singlet' putih konon-konon kebal daripada kesejukkan titis hujan untuk menyelamatkan Si Pinokio. Hyppo Biru terpaksa menunggu untuk trip kedua. Kuda yang patah kakinya terpaksa ditinggalkan di Rumah Tikus Putih sebelum dapat dibaiki pada esok hari.

Apa pon jua yang terjadi, Hyppo Biru mengucapkan berbillionan terima kasih kepada SI PINOKIO dan KAPTEN LALAT yang sudi menolong diri ini. TERIMA KASIH ye!

Kesimpulan cerita ya adik-adik, 2 orang yang agak comel lagi tembam tak patut naik kenderaan 2 roda secara berduet. =P


3 comments:

Shuhada Samri said...

hahahahah..

suka lah cerita ko ni..kalau aku ada nanti..aku nak cerita kan cerita ni sebelum tido..hahahaha

Che Kay said...

ada apa tu? hihihi

Lady said...

kelakarnya cite ni...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...