September 7, 2009

Keluh Kesah Seorang 'Stalker'

Apakah yang anda faham tentang pengendap? Adakah pengendap akan berada di luar rumah anda seperti cerita ceriti melayu? Yang senantiasa menanti anak dara menayangkan tubuhnya untuk tatapan mata? Adakah pengendap akan memanjat pokok yang ada di depan rumah semata-mata untuk melihat gadis pujaan yang merajuk tak mahu berjumpa dengan dia. (Tetiba teringat cerita kesukaan iaitu babak si Mukhsin intai-intai Orked. Lepas tu si Eton kacau daun je.)

Zaman sekarang yang penuh dengan kecanggihan yang melampau, kita semua boleh jadi pengendap tanpa keluar rumah. Lebih baik lagi, siap boleh guling-guling atas katil kesukaan sambil mengendap orang-orang kegemaran kita. Hihihi. Tapi sejak dua menjak ini, 'pengendap-pengendap' dah susah hati. Susah hati sebab aktiviti kegemaran mereka sudah diketahui oleh rakan-rakan. Mungkinkah 'pengendap-pengendap' ini tidak dapat meneruskan aktiviti ini? Seorang pengendap separuh masa berkata "Takde Maknanyer nak takut! Biar la diorang tahu. Ada aku kesah?".

Ini adalah keluh kesah seorang pengendap tentang aplikasi yang telah dicipta untuk mengesan kehadiran pengendap di MukaBuku. Pada mulanya si pengendap itu terasa sungguh terkesima apabila seorang rakannya menunjukkan aplikasi itu kepadanya. Yang membuatkan dia terkesima apabila dia berada dikedudukan top sepuloh dalam carta aktiviti endap-mengendap kawan-kawannya di alam maya. Tak lama kemudian, si pengendap itu pon buat tak kesah dengan kecanggihan aplikasi yang ada.

Tapi pada malam ini, pengendap itu rasa macam tak seronok macam biasa. Di MukaBuku asyik menayangkan gambar-gambar pengendap di laman Utama. Siap ada siarkan si polan itu dan si polan ini telah ditanda. Mula-mula si pengendap itu melihat ada satu sahaja gambar pengendap yang ditanda. Tapi bila si pengendap itu kembali ke MukaBuku selepas satu jam kemudian, dia melihat ada 12 gambar pengendap-pengendap disiarkan di laman Utama. Ish ish ish. Kalau semua orang di MukaBuku dah menggunakan aplikasi ini, susah la nak buat aktiviti mengendap orang.

Sambil baring termenung, si pengendap pon berfikir segala alasan logik yang boleh diberikan kepada kawan-kawannya. Pertama, si pengendap itu akan kata bukan selalu nak jengok kawan-kawan kan. Dah la si pengendap berada di perantauan. Jadi bila lagi nak jengok kawan-kawan kan! Kedua, mungkin alasan yang pengendap boleh gunakan adalah rindu! Kalau Siti Fairuz nyanyi " Bila ku rindu aku tersebut namamu", si pengendap nyanyi pulak "Bila ku rindu aku bukak MukaBukumu~~". Hihi. Alasan oh alasan.

Apa pulak ye si pengendap nak bagi alasan ketiga ye? Hah! Si pengendap sunyi di perantauan. Di perantauan sungguh mencabar lagi menguji diri si pengendap. Dah la si pengendap kurang kawan-kawan yang boleh dibuat kawan, jadi si pengendap sandarkan harapan di MukaBuku. Walaupon tidak dapat bersembang seperti biasa, dapat menatap profil-profil kawan-kawan di MukaBuku sudah memadai untuk menghilangkan kesunyian. Sekurang-kurangnya bila si pengendap meninggalkan jejak di MukaBuku kawan-kawan, ada jugak la respon yang diterima. Jadi tidaklah terlalu sunyi hidup si pengendap. huhu.



Bagaimana pulak kalau si pengendap selalu hadir dalam profil kawan-kawan yang bukan kawan sebenarnya? Maksud si pengendap, mereka hanya berkawan dalam dunia MukaBuku sahaja. Erm apa salahnya kalau si pengendap nak eratkan saliturahim kan! Nak eratkan saliturahim tu tak pa, tak da masalahnya. Tapi yang bermasalah adalah apa akan terjadi sekiranya si pengendap selalu hadir dalam profil kawan-kawan yang bukan kawan sebenarnya sampai berada dalam carta antara 10 pengendap yang teratas. Adakah si pengendap hendak berkenalan dengan mereka yang berlainan jantina atau pon sama jantinanya? Atau pon si pengendap sudah obses dengan kawan-kawan yang bukan kawan sebenarnya? Si pengendap pon berkata "Biarkan Luncai bersama labu-labunya..".

Tapikan bila dah banyak si pengendap fikirkan, biarlah kawan-kawan tahu siapa yang rajin bertandang di profil mereka. Sekurang-kurangnya tahu la kawan-kawan yang si pengendap itu rindukan kawan-kawannya. B-) . Sekian sahaja keluh kesah seorang pengendap di MukaBuku.


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...