May 3, 2011

Edisi Meronggeng: Pekan Sipitang

Akhirnya percutian yang dirancang sejak awal Februari dapat dilaksanakan! Kali ini Che Kay dan 'Keluarga' Kesayangan menjelajah pulak ke bahagian Pantai Barat Sabah lebih terarah ke daerah Beaufort dan kawasan sekitarnya termasuk Sipitang, Weston dan Kuala Penyu. Berkat kegigihan Kak Ngah kami Cikgu Rozanna, semua yang dirancang berjalan dengan teratur.

Kami 'sekeluarga' berkumpul di Beaufort dahulu sebelum memulakan aktiviti ronda-ronda kami. Kak Long cadangkan kami makan 'tengahari' di Sipitang. Sipitang terkenal dengan sataynya. Kebanyakkan gerai-gerai di tepi laut menjual satay sebagai menu utama. Perjalanan dari Beaufort ke Sipitang lebih kurang 55 kilometer.

Dan seperti percutian sebelum ini, hujan sering menemani rombongan kami. Untuk makluman yang tidka tahu, jalan di daerah-daerah Pantai Barat ini lebih landai dan tidak berbukit. Jadi perjalanannya tidak memenatkan berbanding di kawasan yang lain.

Hujan agak lebat dan Abang Long kami, Si Martin memandu dengan cermat.
Terima Kasih Abang Long! Pandu Cermat, Kami semua selamat! =D

Alhamdulillah, setibanya di Pekan Sipitang cuacanya masih ok. Kami sempat menikmati udara tepi pantai... (untuk beberapa minit sahaja!). Dan bila awan memuntahkan isinya, kami terus mencicit lari ke gerai berdekatan. Masa tu hujan lebat dan kilat pun tak hengat! Kak Lang Mar, Adik Cik Girukh sama Adik Su Shujan asyik tunduk ketakutan. Kak Ngah pon sama balik-balik kecikkan mata setiap kali bunyi guruh.

Bila dah duduk bawak khemah, apa lagi kalau bukan sesi order satay bercucuk-cucuk! Selain satay, macam-macam cucoq depa order. Ada popia, ada pisang goreng dan ada juga depa sayap ayam! BTW 'adik beradik' kami yang duduk di meja sebelah sungguh teruja bergambar dengan satay. Siap tunjuk-tunjuk jari masing-masing. Dah macam pengendali makanan kena periksa kuku depa! hihihi


Sebagai seorang pelahap makanan, sudah tentunya Che Kay adalah pemenang makan satay paling banyak. Paling banyak itu tidak bermaksud sampai 50 cucuk. Cuma lebih banyak daripada bilangan purata yang telah dimakan oleh 'adik beradik' yang lain. Che Kay tak pasti nak kata Satay Sipitang ni ada kelainan atau tidak. Sebabnya dah lama tak makan satay. Cuma yang CK perasan di antara daging ayam diselitkan sekali dengan kulit ayam. Jadi rasa dia agak layan!

Ni dia 'adik beradik' yang join rombongan ke Sipitang. Kami pacak tepi tembok ni agak lama tunggu orang yang sudi tolong ambilkan gambaq. Akhirnya orang ketiga yang ditanya barulah kami dapat dipotretkan bersama. Lepas aktiviti di Sipitang, kami teruskan aktiviti meronggeng di Weston bersama adik beradik lain yang tak sempat ke sini. (bersambung.....)

6 comments:

isabelle said...

hamboi2 che kay... kalo gini la sebayanye adik beradik kau...camna agaknya jenuh si mak mengandung dulu ye..lps satu, satu

Che Kay said...

kak belle> hahaha idak le sebaye sangat. lagi pon adik2 beradik lain mak bapak katenye. hehehe

Mrs. Al said...

amboi..meriah adik beradik ko..

Mrs. Al said...

sesuai la ko jd pelahap makanan..aku penggemar je..hahaha

srimieracatcraze said...

wow! suka la konsep gmbr tunjuk jari dgn satay tu,oke!suma kuku pendek?tiada aksesori?bagus2!

CeRiTeRa ~HaFiZaNiS~ said...

meriha adik beradik ko

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...