January 29, 2012

Edisi Melahap Makanan: Mee Udang Selera Sri Tambang

Bila menjejakkan kaki di Pulau Pinang, adalah tidak sah kalau kita tidak berjalan-jalan mecari makanan. Maklumlah ramai rakyat Malaysia copkan negeri ni sebagai salah satu syurga makanan, antara negeri yang menarik untuk melantak secara pukal. Semasa Che Kay dan Abang Ngah dalam perjalanan untuk bermesra dengan 3 Abdul kesayangan kami, Abang Ngah ajak singgah di Sungai Dua sebentar. Katanya nak beli Mee Udang. Kebetulan juga Che Kay dah berzaman (secara hakikatnya mungkin sudah lebih 6-7 tahun) tak makan mee tersebut. 

Semasa sampai Sungai Dua, Che Kay dok tanya kedai mana satu nak singgah? Sebab kalau kita keluar dari Lebuhraya Utara Selatan, sepanjang jalan Sungai Dua di bahagia kiri dan kanan boleh dikatakan jual Mee Udang. Balik-balik Che Kay ulang soalan yang sama. Kata Abang Ngah Mee Udang yang paling sedap lagi asli hanya terdapat di sebuah kedai di Permatang Pasir. Terpinga-pinga kejap bila nak cari sebab Che Kay tak pernah pi.


Jalan punya jalan, sampailah ke tempat yang dituju. Mula-mula tu macam was-was kejap. Betulkan kedai tepi sungai ni kedai yang The Best Mee Udang? Bila tengok kereta-kereta di parking boleh tahan banyak. Maklumlah hujung minggu. Ramai yang bawa keluarga ke sini untuk makan besaq. Bila ternampak tanda 'Jalan-Jalan Cari Makan TV3' ada kat kedai ni hati terus yakin mesti sedap ni.


Bila dah masuk dalam gerai, Che Kay rasa macam bongok-bongok kejap bila Abang Ngah tanya macam-macam. Antara soalan dia, "Nak udang ka ketam? Sorang nak berapa ekoq?". Aiyoooo haruslah aku garu kepala. Dok ingat main pesan ja macam tu ja. Bila tengok harga di papan tanda ni terus macam nak pitam!!! Bertambahlah perkataan aiyooo dalam hati. Boleh tahan juga harga dia.


Kebetulan masa kami datang, hanya ada dua icebox . Satu ada ketam. Satu lagi ada udang. Kalau pilih ketam, adakah menu dia masih bernama 'Mee Udang'?


Maka oleh sebab itu haruslah pilihan kami hari tu si Udang Kertas yang ada ni. Konon-konon pilih udang untuk sorang makan tiga ekoq. Ada lapan mulut yang nak makan. Jadi jumlah udang yang dipilih adalah 24 ekoq. Dan bila ditimbang berat 24 ekoq udang bersamaan dengan 1 kilo. Wahai tuan-tuan dan puan-puan, harga untuk udang kertas adalah 100 gram adalah Sembilan Ringgit! Jadi harga untuk udang saja lebih kurang 90 ringgit!!! Hahaha cuba memitamkan diri sebentar~ 


Sementara tunggu udang-udang yang dipilih dimesrakan dalam kuali, kami pon lepak-lepak sambil minum kopi ais (konon-konon nak bagi hilang mengantuk). Kaedahnya kalau dah nak menguap tu tetap akan terjadi tak kiralah sama ada bekalan kafein telah dibekalkan ataupon tidak. Hehe.


Sepanjang kami duduk di sana, makin lama duduk, makin ramai orang datang makan. Itu memang petanda kedai ni sedap.Tapi selagi tak rasa manalah kita nak tahu. Oh ya, momen untuk memitamkan diri kembali lagi bila Mee Udang yang kami pesan sudah siap dibungkus.Totalnya lebih kurang 120++ hengget! (Walaupon rasa sakit jantung, poket Che Kay tetap tak rabak. Sebab yang ni Abang Ngah yang belanja. Hahaha!)


Bila dah sampai ke rumah 3 Abdul kesayangan kami, tak sabar rasanya nak bukak dan melantak Mee Udang yang bikin jantungku hampir gugur. 3 Abdul tu lagilah tak sabar. Semua dah berkumpul di meja. Masing-masing hantu udang! Tambahan pulak Abdul paling kecik.


Bila dah tuang kuah dalam mangkuk, aduhai aromanya...... bikin bergegar perutku ini. (Ini pon dok tengok gambaq masih terasa dibibir....)


Mula-mula dihirup kuah Mee Udang ni, rasa macam tak ada yang best. Udang dia pon macam biasa-biasa ja (Maklumlah dah puas melantak seafood di KK). Tapi tu la orang kata jangan cepat menilai makanan. Bila dah hirup kuah perlahan-lahan, diikuti dengan tambah ntah berapa kali, nikmatnya oh tak terkata. Kuah Mee Udang ni sungguh manis, bukan manis gula. Tapi manisnya semulajadi dari si udang! Si Abdul Senior dan Abdul paling junior asyik dok berebut udang. Sampai licinlah kami 8 orang kerjakan Mee Udang ni. Kesimpulannya kena cuba baru hangpa tau langit tu tinggi ka rendah! (hahaha ada kena mengena ka tu?)

p/s: Buat yang ala-ala tak tau macam mana nak pi , sila rujuk peta kat sini. Katakan apa adik-adik? Kata map!!! (Hahaha kesan terlebih tengok Dora The Explorer~)

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...