January 22, 2012

Tiada KFC, kayu pun berguna...

Adakala bila duduk di kampung, mula la perut ni nak makan macam-macam. Kaedahnya bila benda tu ada depan mata, tak da la pulak nak kebuloq pi makan. Tambah-tambah bila dok kena angin tepi bendang, perut cepat ja rasa lapaq. Mujurlah ada Mak Su kesayangan yang rajin melayan anak menakan dia. Bila tengok dia gigih tepi pokok, teringat pulak dengan arwak tok. 

Dulu-dulu masa Che Kay masih di peringkat transisi dari kanak-kanak ribena ke remaja, arwah tok suka bercerita macam-macam kisah hidupnya. Dari zaman dia masih muda, sampailah ke cerita kisah anak-anaknya yang tak sempat membesar seperti yang lain. Antara kisah yang Che Kay suka dengar semasa hidupnya ketika zaman Jepun. Dan sinonim dengan zaman tu haruslah si kayu yang glamour ni. Kalau ditanya kepada mereka yang hidup zaman tu, mesti si kayu ni menjadi salah satu bahan cerita.


Mak Su saya yang baik hati sedang gigih cangkul nak ambil si kayu. Anak menakan yang bertuah ni tercongok la tengok Mak Su dia. Nak buat macam mana nak pegang cangkul pon tak dapat! Hehehe


Inilah hasil aktiviti korek mengorek di tepi rumah.


Bila dah dapat hasil, haruslah dibuang kulit dah dibersihkan dari segala kekotoran yang ada. Kemudian dipotong dalam saiz yang sedang-sedang.


Semua kayu-kayu dicampakkan dalam periuk. Kemudian masukkan air, sikit gula dan garam.


Kayu-kayu ni direbus sehingga empuk dan masak.
Bila dah masak, bolehlah makan!


Tada!!! Dah siap pon si ubi kayu ni. Walaupon bukan KFC, makan ni dengan air kopi di petang hari sunggoh tak terkata nikmatnya! Adakala sajian zaman silam pon menjilat jari ok~ =)

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...