June 22, 2009

Surat Khabar, La la la, dan Idolaku

Hari minggu yang baru berlalu agak menyeronokkan bagi diri Cik Kay. Cik Kay sempat melalui 2 pengalaman yang berbeza. Ada yang agak menyeramkan dan ada yang agak menghiburkan. Bagi yang agak seram itu, baik dilupankan dan tidak perlu dikenangkan. Cik Kay lebih berselera hendak berkongsi detik-detik manis (manis ke kaedahnya?). Bukankah itu lebih membahagiakan? Terpulang pada diri masing-masing.

Pada hari yang pertama, Cik Kay keluar berjalan-jalan dengan 2 orang budak comel yang masih belum mengenal pahit manis dunia. Dari rumah kami bergerak ke sekolah untuk mengambil keputusan peperiksaan si kakak. Kemudian kami menuju ke kedai mamak. Walaupun Cik Kay sudah bersarapan, lambaian kedai mamak begitu kuat bermain di mana dan di perut. Mungkin Cik Kay sudah lama tidak merasa kenikmatan makanan mamak. Menggunakan alasan si adik yang belum sarapan, kami bertiga menjamu menu wajib di sana. Sebelum itu, Cik Kay terlompat kegembiraan (bukan melompat secara fizikal) bila terpandang Berita Harian! Oh! Begitu lama rasanya diri ini tidak ketemu surat khabar dari tanah seberang. Walaupun bukan Kosmo, yang ini pon jadilah. Ye, Cik Kay tahu kamu sekalian mesti kata dalam talian kan ada surat khabar. Bagi Cik Kay, Cik Kay lebih gemarkan perasaan menyelak helaian muka surat akhbar. Jangan tanya mengapa, perasaan itu sudah sebati dalam jiwa. Dan pada satu ketika, hati ini sayu mengenangkan Along, Angah dan Adik. Terasa kerinduan pada kenakalan dan kecomelan mereka. Dipujuk hati ini supaya terhapuskan segala perasaan yang mengganggu jiwa ini.

Pagi hari kedua menjelma seindah seperti biasa. Terfikir apa yang hendak dibuat. Hati meronta-ronta untuk berjalan-jalan menikmati alam ini. Daripada terperap di dalam dinding bersegi ini, lebih baik melayan suria bersama bayu di tepi laut. Bagaikan memahami kata hati, tetiba Cik Kay terima mesej daripada Cik Zet. Walaupun ketika itu Cik Kay masih separuh sedar, dilayannya mesej yang membawa kaki ini melangkah keluar dari bumbung tempat berlindung. Walaupun hajat Cik Zet tidak kesampaian, kami mengisi hari dengan menjelajah muka bumi yang masih belum kami jejaki. Dalam bangunan yang sejuk itu, Cik Zet mengajak Cik Kay untuk sesi me’nyumbang’kan suara. Mahu Cik Kay gelakkan sahaja hajatnya. Gelak kerana Cik Kay memang tak pandai berla la la. Ketika ini Cik Kay teringatkan kenangan bersama Cik Aneng Jelita. Kami selalu menjalankan sesi ini dalam ’bilik jamban’. Cik Zet beria menyanyi, Cik Kay beria tergelakkan diri sendiri yang tidak pandai mengikut irama. Tidak mengapa, sekurang-kurangnya hari ini Cik Kay gembira dengan aktiviti kami. Terima kasih Cik Zet! Lain kali sila pilih ’Lagu Untukmu’ tu sebagai acara penutup. Hihihihi.

Malam tadi ketika menonton kotak bergambar, Cik Kay geli hati mengenangkan satu peristiwa kira-kira 3 tahun sudah. Ketika itu Cik Kay tekun menumpu perhatian pada kuliah yang ada. Cuba memahami kembali segala formula kimia yang bertaburan di papan putih. Dalam kerancakan sesi penjelasan formula pada hari itu, tiba-tiba,

”Awak nak pergi dinner ke?”

Semua yang dalam kelas terpinga-pinga dengan soalan Puan Fazni. Dengan siapakah Puan Fazni kemukakan soalan tu. Cik Kay melihat Puan Fazni dan terus tidak hiraukan soalan dia. Sekali lagi dia bertanyakan soalan yang sama dan menujukan kepada Cik Kay. Cik Kay terasa hendak menggarukan kepala kerana bukankah dia sudah tahu dinner sudah berlalu. Rupanya baju melayu ’hebat’ Cik Kay mengundang persoalan yang spontan itu. Dengan menjawab tidak Cik Kay terus melipat lengan baju melayu tu. Puan Fazni terus bertanyakan kenapa baju Cik Kay sungguh hebat lagi berkilat-kilat siap ada manik-manik. Dia kata Cik Kay nak jadi Datuk M.Daud Kilau ke. Dengan spontan lagi penuh keyakinan Cik Kay menjawab, M.Daud Kilau memang idola Cik Kay. Satu kelas gelakkan jawapan Cik Kay. Puan Fazni masih tak puas hati. Dia hendak kepastian yang nyata, Cik Kay dengan muka kering menjawab bersungguh-sungguh bagi tahu M Daud Kilau memang idolaku! Hihihi. Kesian Puan Fazni, terkesima dengan jawapan Cik Kay. Hehehe. Ok, yang boleh terkenangkan cerita ni sebab malam tadi ternampak M Daud Kilau bergelek dalam TV. =D

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...