January 19, 2013

Misi Menjejak Cermin-Cermin Bandar George!

Bila keseorangan, pastinya bertemankan sepi. Bila berdua, itu lebih baik. Tapi kalau sampai dah 3 orang berkumpul haruslah lebih meriah! (Eh,kalau kumpul bertiga dah jadi perhimpunan haram ke?). Sebenarnya Sejak balik ke Pulau Pinang macam-macam perancangan yang Che Kay dah buat. Tapi yang sedihnya semuanya tinggal perancangan sebab tak da kaki-kaki yang nak join. Bila ABA datang dari Land Below The Wind, maka harus dibuat aktiviti bersama. Walaupun yang datang hanya 2 orang, janji Edisi Meronggeng harus berjalan seperti biasa.

Tahun lepas ketika berlangsungnya Georgetown Festival 2012, salah satu aktiviti yang dijalankan adalah Mirrors Georgetown. Projek lukisan jalanan ni dihasilkan oleh Ernest Zacharevic memberi satu nafas baru kepada Bandar Warisan Dunia ni. Selain dari si Ernest, ada lukisan yang dilukis oleh orang tempatan. Che Kay tahu ramai yang dah kongsi cerita ni di sana sini. Oleh sebab Kak Ngah dan Sumandak dah ada, Che Kay baru ada kesempatan nak meronda bersama.

Memandangkan Che Kay pon masih buta kayu pasal jalan-jalan di Bandar George, gigih ni google cari jalan. Che Kay memilih jalan selamat untuk bermula di Jeti Chew. Senang je nak cari. Kalau kita menghala ke Jeti a.k.a Pengkalan Feri Raja Tun Uda, nanti kita akan jumpa stesyen minyak Kerang. Sebelah stesyen tu la Jeti Chew.


Barulah Che Kay tahu rupa-rupanya kat Pulau Pinang ni pon ada perkampungan atas air. Dan makin Che Kay kagum yang tinggal di situ pulak berbangsa Cina. Selama hidup ni Che Kay cuma tahu di belah Borneo yang banyak perkampungan atas air. Tambah-tambah Kampung Air Sembulan. Eh! situ tempat beli mutiara dan kristal. hehe salah nama kampung ok~

Kak Ngah dan "Children in the boat" di Chew Jetty
Masa di perkampungan Jeti Chew, kami disambut dengan muzik yang dimain oleh satu pancaragam. Lagu-lagunya sungguh riang. Che Kay rasa macam hairan. Adakah begini mereka sambut kedatangan 'pelancong' yang bertiga ini? Kak Ngah dan Sumandak macam dah teruja ja dengan segala muzik. Che Kay kaget bila nampak beberapa orang sedang duduk depan pancaragam tadi sambil menangis pilu. Masing-masing pakai baju hitam. Oh, tidak! Rupanya ketika tu ada kematian di situ. Seorang nenek dalam lingkungan 80-an telah meninggalkan alam ini.
Sumandak dan bot!
Kami tumpang lalu untuk ke hujung 'kampung' untuk menikmati pemandangan laut di situ. Rasa macam kagum la jugak. Di sana nampak pemandangan antara jeti di bahagian Butterworth hinggalah ke sebelah sini. Bagi meneruskan acara pencarian, Che Kay ajak Kak Ngah dan Sumandak berjalan dari Chew Jetty ke Lebuh Chulia melalui jalan Pengkalan Weld. Masa tu dalam kepala Che Kay hanya tahu nak ke Lebuh Ah Quee. Sedang kami dah berjalan di Lebuh Chulia, sekali kami jumpa lukisan di bawah ni. Apa lagi terus bergambar!

Kak Ngah dan "Children Playing Basketball" di Gat Lebuh Chulia
Baru-baru ni Che Kay bawak Abang Ngah berjalan pi tengok di lukisan atas ni, malangnya sekarang yang tinggal hanya tiang. Gelung bersama jaring dah hilang. Apalah nasibkan. Orang lain dah buat elok-elok, mungkin ada orang lain buat onar di situ. Di seberang jalan dari lukisan kanak-kanak berbola bakul, kami jumpa pula gambar di bawah. Di kawasan ni ada orang jual tshirt la poskad la buku nota la. Kami pon ada jugak borong poskad untuk bagi kawan-kawan. Selain tu boleh jugak beli peta untuk panduan mencari lukisan.

Che Kay bersama "Brother and Sister On A Swing" di Stey By Step Lane.

Che Kay rasa agak sengal la jugak sebab di kala tengah panas, diriku sanggup berkardigan bagai. Peluh jangan cakaplah. Si Sumandak dok kata Penang lagi panas dari Kota Kinabalu. Hehe. Kami meneruskan berjalan kaki dari Step by Step Lane ke Lebuh Ah Quee. Budak dan motorsikal ni sebelum ni Che Kay dah jumpa bila tengah sesat nak cari Kedai Nasi Kandar Kassim Mustapa. Tu yang yakin je berjalan ke sana.
Sumandak dan "Boy On A Bike" di Lebuh Ah Quee.
Memandangkan lukisan-lukisan ni semua dah popular, kalau datang hari minggu kenalah banyak bersabar. Ramai orang lain yang teruja nak bergambar macam mana kita pon beria nak berposing tak hengat. Cuma sayangnya lukisan "Little Boy with Pet Dinasour" tu dan tak berapa nak lawa. Ada ketulan-ketulan dinding dah runtuh.


Ha! Masa malam hari yang Che Kay bawak Abang Ngah tunjuk lukisan-lukisan ni, Che Kay beria nak takutkan dia. Masa kami di Lebuh Ah Quee, kawasan dia gelap gelita. Berbekalkan lampu kereta, Che Kay kata kat dia. "Hang jaga-jaga sikit, hang tengok kat ataih moto tu ada nampak budak tak?". Abang Ngah dah cuak semacam je. Hehe.
Che Kay dan "Little Children On A Bicycle" di Lebuh Armenian
Dari Lebuh Ah Quee kami berjalan ke Lebuh Armenian untuk berjumpa budak-budak kecik di atas. Masa ni Che Kay dah tak tahan panas. Makanya kardigan pon dah tertanggal. Sesungguhnya lain kali aku dah tak sanggup nak berpakaian macam ni lagi. Rasa seksi sangat!
 
Kak Ngah dan Sumandak di Lebuh Armenian.
Tak tahu siapalah yang lukis Polis Traffic ni.

Sayangnya lukisan Old Man ni dah makin pudar.
Masih di Lebuh Armenian.

Ketika di depan lukisan Lelaki Tua di atas, ada seorang penganyuh beca berbangsa India tegur Che Kay. Dia beria cakap English. Dia teruja nak tahu Che Kay dari mana. Dia tanya "Sir. are you from India?". Ha! Terkedu aku kejap. Adakah pakaian aku hari tu menampakkan aku ni seperti pelancong antarabangsa? Haha. Che Kay terus cakap Melayu dengan dia.

"Reaching Up" di Lebuh Cannon
Dari lukisan orang tua tadi, kami berjalan ke hadapan memasuki Lebuh Cannon. Inilah lukisan terakhir yang memerlukan kami berjalan. Che Kay tahu Kak Ngah dan Sumandak dah penat gaban. Tengok muka masing-masing dah macam tak ada mood ja. Sebelum ni Che Kay tengok budak ni konon-konon nak ambil botol. Masa kami sampai botol dah tak da. Yang ada hanyalah anak patung. Adakah botol yang digunakan sebelum ni dah kena jual? Ha persoalannya. Lepas lukisan ni kami meneruskan pencarian kami naik kereta pulak. Sebabnya lukisan lagi 2 ni agak jauh untuk berjalan.

Sumandak dan "Little Girl In Blue" di Muntri Street.

"The Awaiting Trishaw Paddler" di Penang Street

Masa dah sampai ke lukisan Anak kecil berwarna biru dan pak cik beca ni, awan pon dah mula nak rintik pilu. Kami berposing sepantas mungkin. Kemudian barulah kami mencari makanan. Dengan kepenatan berjalan ketika cuaca panas, hanya tuhan saja yang tahu betapa puasnya Che Kay dapat menikmati segala 'cermin-cermin' di Bandar George ni. Nasib baiklah Kak Ngah dan Sumandak ada. Terima kasih banyak-banyak sebab diorang bersabar je dengan paksaan Che Kay untuk tawaf Bandar George. =)

p/s: Oh, ya! Kami bertiga rasa sunggoh poyo pakai baju HatYai! 

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...