November 20, 2011

Hujan Lebat Buat Aku Mengidam!!!

Petang tadi aku keluar pegi bandar kawankan teman-teman rumah yang penuh dengan agenda masing-masing. Sorang nak beli ikan masin. Sorang nak betulkan telefon 'cerdik' dia yang kejap dengar kejap pekak. Sementara tunggu telefon tu siap kami ronda-ronda di pusat beli dan blah. Bila masing-masing ada agenda yang lain, berpecah la semua.

Aku yang tak ada agenda ni melayan la budak-budak bertanding Borneo Jalan Tarian. Tunggu punya tunggu teman-teman bertuah tu sudahnya perut aku serba salah. Lepas diorang dah habiskan agenda semua terus balik rumah. Kalau tak silap pendengaran aku yang tak berapa nak tuli ni ada terdengar kata-kata nak makan sebelum diorang laksanakan agenda yang lain.

Masa menuju ke kediaman yang tak berapa nak 'penthouse' tu, hujan turun punyalah lebat! Kesejukkannya ala-ala duduk bertapa dalam peti ais. Dah la perut mula buat perangai. Sekali masa dah dekat-dekat kawasan rumah, air dah naik atas jalan. Banjir la pulak!!! Berbarislah segala kereta yang hampir tenggelam dengan pemandangan kiri kanan penuh air.

Sementara kereta tak berjalan lagi, aku dengan perut yang lapar ala-ala sebulan tak makan mulalah terbayang yang bukan-bukan. Lebih menyampah lagi bila perut mengidam benda-benda yang jauh di mata! Terus aku sms teman yang katanya ada di Johor suruh dia tolong makankan untuk aku. Ala-ala perut ni boleh kenyang la kononnye!

Ni lah makanan yang buat aku mengidam bukan-bukan. MEE REBUS HAJI WAHID!!! Mee Rebus yang paling sedap dalam donia~ Makanlah Mee Rebus kat mana-mana pon, tak pernah yang aku puas makan macam yang ini. Dengan rasa kuah dia yang pekat, dicampur pulak dengan segala isi-isi campuran telur, lada hijau, keropok, taugeh. Aduhai....meleleh pulak air liur aku! Semata-mata nak puaskan mata aku ni, aku beria mencari gambar-gambar masa aku & Geng Ronggeng ke Johor Bahru tahun lepas. Dapat tatap gambar pon rasa macam hilang penyakit rindu!

Macam biasalahkan, kalau pegi meronggeng tak snap gambar makanan memang tak sah. Masa ni kami sekumpulan pergi ke Plaza Angsana semata-mata nak makan mee ni! Kalau nak tahu, inilah Mee Rebus yang aku layan dari aku kanak-kanak ribena. Dulu bapak bawak kami makan kat kawasan Pasar Besar JB. Tapi kawasan tu semua dah tinggal kenangan. Sekarang dah jadi City Square.

Kawan aku yang macho ni tak nak makan. Dia kata dia masih kenyang. Kaedahnya masa tu kami semua baru lepas makan kenduri. Abang Macho ni balun cukup-cukup kat rumah kenduri. Kami yang lain menkedarah kat sini dulu sebab orang bilang nak bagi lepas kempunan. Lepas makan masing-masing nak balik ke Kotarayaku. Jauh tu nak bawak kereta.

Aku baru teringat mungkin Abang Macho tak mau makan sebab jemu kot! Masa aku dengan dia tinggal di rumah sewa Seksyen 24 zaman study dulu, kami selalu layan mee rebus area rumah kami. Asal boring je makan mee rebus. Asal makan mee rebus je mesti sebab boring. Mee Rebus Seksyen 24 Shah Alam adalah yang paling iras rasanya macam Mee Rebus Haji Wahid. Nasib baiklah ada awek-awek bertuah lagi 4 orang. Diorang pon teringin nak makan mee ni. Kalau harapkan aku sorang memang aku kempunan sampai sudah.

Manusia berdua ni memang ditakdirkan ahli kumpulan Pelahap Makanan yang tegar. Bagilah apa pon (tolak yang haram), selagi boleh makan diorang akan telan. Tak kiralah apa pon mood diorang, sedih ke happy ke marah ke stress ke, makan tetap makan. Cuma yang belah kanan tu sayangnya dia tak makan buah. Jadi penolong dia belah kiri akan habiskan bab buah-buahan. Arghhhhh aku ni rasa resah dan gelisah bila tengok gambar-gambar ni! Adakah esok aku perlu masak Mee Rebus? Sekarang jugak aku cari resepi! (Btw, i miss all my ronggeng geng bila aku tatap wajah korang!)

p/s: Malam tadi lepas sampai rumah, 'Mee Rebus Haji Wahid' aku bertajuk "Maggi Tom Yam" dan "Indo Mie Mi Goreng". Walaupon dah bedal 2 bungkus 'Mee Rebus' aku masih tak puas. Baru teringat yang sarapan tengahari tadi aku makan 2 keping roti dengan kaya...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...