December 24, 2011

Edisi Pelahap Makanan: Ikan Bakar Pasar Philippines

Kalau dilihat pada tarikh hari ini, kita sudah berada di penghujung tahun 2011. Lebih kurang seminggu tahun akan bertukar. Bila diimbaskan kembali pada tahun ni, salah satu tempat yang banyak Che Kay mencekik serta melahap makanan adalah di Gerai Ikan Bakar belakang Pasar Kraftangan Pasar Philippines. Dari awal tahun, ke hari Kaamatan, termasuk hari-hari biasa dan juga tidak ketinggalan acara berbuka puasa serta berhari raya disambut di sini. Ahli Pelahap Makanan pula bersilih ganti. Dan paling selalu melantak bersama haruslah Adik Beradik Angkat. Pernah sekali diorang buat acara bengong, turun dari Beaufort pada hari Isnin semata-mata nak pekena ikan bakar. Padahal hari Sabtu @ Ahad baru ja kami makan bersama. 

Che Kay rasa acara penutup makan di sini semasa my dear friend datang ke KK. Hari tu acara melahap makanan hanyalah dilakukan dalam skala kecil-kecilan. Kebetulan ahli pelahap makanan berdua tu baru makan. Jadi orang kata dapat jamah jadilah. Selain tu acara di gerai ikan bakar ni sangat bermakna buat Che Kay dan Che Jah. Sesunggohnya inilah pertemuan empat mata kami sejak masing-masing membawa haluan hidup masing-masing selepas zaman Kurniawan. Ini adalah pertama kali kami bertemu selepas 11 tahun 'terpisah'. Terima kasih kepada teknologi yang ada, tahun-tahun lain yang tak berjumpa tu kami banyak berhubung melalui segala macam medium sosial yang ada. =)


Tada!!! Banyakkan ikan bakar! Kalau berkunjung di gerai-gerai ikan bakar ni macam tak ada beza antara satu sama lain. Kesemuanya jual ikan dan seafood bakar macam udang dan sotong. Lepas tu ada juga rumpai-rumpai laut yang sedap. Rumpai laut yang Che Kay suka namanya 'Latok'. Sedap tu cicah dengan air asam atau sambal belacan. Gerai yang selalu Che Kay singgah ada 2, gerai hujung dekat dengan masjid atau gerai yang paling tengah-tengah. Jangan ditanya mengapa, itu je port yang tersinggah. Yang beza antara gerai-gerai ni pon hanyalah rasa air asam serta sambal belacan. 

Oh ya, kalau ke sini jangan berangan nak pesan ikan masak tiga rasa ke ikan halia ke mahupon masakan yang lain. Di sini hanyalah ada yang bakar-bakar sahaja. Kalau nak cuba seafood masak lain-lain boleh singgah ke gerai-gerai di sebelah pasar besar berdekatan Wisma Merdeka atau pon bolehlah singgah di Kampung Nelayan, Gayang Seafood dan Salut Seafood.


Sementara menunggu seafood bakar kami dipanaskan kembali, macam biasalah isi masa lapang sambil sembang-sembang sambil tangkap gambar. Che Jah datang ke KK bersama kawan seuniversiti dia. Diorang berdua ada acara di UMS. Mengambil kesempatan yang ada tu lah yang menyebabkan kami bersua. Kawan Che Jah ni namanya Aminah Abd Karim. ( Hahaha amik ko nama penuh aku taip. Sebabnya kalau menyembang dia selalu sebut nama penuh. Mula-mula tu aku keliru. Ingatkan dia sebut nama siapa la. Dok panggil Mien je. Ingatkan Yasmin. Rupanya tidak!)


Inilah Che Jah yang sudah 11 tahun kami berpisah. Ni ala-ala sesi jejak kasih la jugak. Walaupon masa tidak berjumpa sudah lebih satu dekad, tapi keramahan tu tetap macam 'zaman dulu'. Inilah orang kata kawan baik tetap mesra sepanjang masa. Che Jah bukanlah golongan kawan Che Kay yang bila bertemu kelu lidah untuk berbicara. Sunggoh seronok bertemu ye. Walaupon Cik Mien dok komen 'Ala macam tak 11 tahun berjumpa pon'. Mungkin Mien nak dengar cerita kami zaman dulu-dulu kot. Hakikatnya kami selalu 'simpan dalam sentuhan', jadi kami update la cerita-cerita terkini. 


Oklah mari kita kembali ke Edisi Pelahap Makanan.Memandangkan edisi kali ni berskala kecil, kami hanya pesan tiga jenis seafood sahaja. Cik Mien nak rasa ikan tuna bakar, jadi kami layankan aje. Ikan-ikan lain dah selalu Che Kay makan. Ikan tuna ni pon jadilah. Diiringi pula dalam pinggan ni udang bakar bersama sotong bakaq.


Ikan, udang dan sotong dicicah dengan sambai belacan serta ayaq asam, pergh!!!! Kelazatannya tak terkata.  Sambil dok makan, mulut dok hap-hap pedas. Hihi. Walaupon pedas, kami puas makan. Selalunya kalau makan di sini, Che Kay selalu minum air mineral ja ataupon air tin. Air-air lain tak pernah cuba pulak. Itulah hidangan penutup untuk tahun ni di Gerai Ikan Bakar Pasar Philippines. Kalau ikutkan kegemaran, Che Kay  suka makan ikan merah bakaq . Walaupon kecik dan murah, rasa manis ikan dia terserlah! Lupa pulak nak habaq, total harga makanan malam tu lebih kurang RM30++. Bolehlah untuk 3 orang makan...


Malam jejak kasih bersama Che Jah diakhiri dengan jalan-jalan di tepi pantai Tanjung Aru 1st Beach. Saja la bawak Che Jah ke sini. Yang nak tergelak si Jah excited tengok laut.Siap kejar ombak lagi di malam hari. Mungkin di area Unimas susah nak jumpa laut kot. Hihihi. Apa pon semoga kita berjumpa lagi ye Che Jah. =)

p/s: Bila dah habis taip kan aku terasa macam pernah kongsi cerita makan-makan di sini. Tapi kaedahnya tak ingat la pulak. Kalau cerita lagi tak salah kan~ 

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...