November 16, 2011

Edisi Kuali & Sudip: Nugget Ayam Masak Merah Berkacang Buncis

Tadi Che Kay terbaca Fakta Sebenar Lelaki yang dikongsi oleh Abang Long Martin. Tersenyum ayam kejap! Macam betul jugak fakta-fakta tu. Antaranya,

• 99.9% lelaki amat pandai masak kari…..tapi megi kari saja la. (√ )

• Lelaki kadang2 memang suka memasak….tapi amat malas nak basuh periuk belanga serta pinggan mangkuk… (√ )

• Apabila lelaki memasak umpama sedang bertukang umah…bukan main bising lagi. (√ )

• Dan lelaki tidak akan merungut sekiranya masakan itu dimasak oleh seorang lelaki..tetapi peng’komplen’ nombor satu jika makanan itu di masak oleh wanita (√ )

• Antara sebab sebab lelaki memasak, Malas nak pegi kedai (√ ) Hampir hampir pokai (√) Nak menghabiskan stock makanan yang dah nak expired (√ ) Mental theraphy (√ )

Berdasarkan fakta kat atas, kiranya betul la bab lelaki tak merungut. Lebih-lebih lagi bila Che Kay masak, housemate selalu kata sedap. Tak pernah yang tak sedap. Biasalah dah orang masakkan! Kalau kutuk nanti kecik hati terus calon 'Master CheF' ni terus tak nak masak! (Hahaha bukan Che Kay berangan ye, diorang yang suka panggil macam tu kat dapoq~)

Kebetulan petang tadi Che Kay ada tengok Chef Wan masak Nugget Ayam Bandung di Tiub Kamu pakai produk Ayamas. Dan sejajar dengan fakta di atas, nugget ayam dalam peti ais tu dah lepak lama sampai menggigil kesejukkan. Terus dapat idea nak masak Nugget Ayam Masak Merah. Macam Auntie Aini cakap kat Gordon Ramsay dalam Gordon's Great Escape yang masakan Melayu ni prinsipnya main agak-agak. Jadi Che Kay pon agak-agak je la main masak-masak hari ni. =)

Nugget Ayam Masak Merah Berkacang Buncis

Bahan-bahannya:
Nugget Ayam
Bawang Merah
Bawang Putih
Bawang Besaq
Halia
Cili Giling
Sos Tomato
Santan
Air
Kacang Buncis

Cara masaknya memang pakai prinsip agak-agak. Mula-mula haruslah nugget tu digoreng. Lepas dah siap, Che Kay tinggalkan sedikit minyak dalam kuali untuk tumis bawang merah, bawang putih, halia dan cili giling. Lepas cili dah masak, masukkan air, sos tomato kacau-kacau sampai rasa ok. Kemudian Che Kay tuang santan dan tabur-tabur garam & gula. Akhir sekali baru Che Kay campak nugget dan kacang buncis. Rasa-rasa dah masak, boleh la melahap dengan nasik!

Respon housemate, macam biasa sesedap rasa~ Betul dah fakta kat atas tentang lelaki tidak merungut sekiranya masakan dimasak oleh lelaki. Hahaha =P

p/s: Sebab utama kacang buncis digunakan dalam masakan ni adalah nak habiskan stok dalam peti sejuk dan malas nak masak sayur asing! =D

5 comments:

encikReza said...

nak sikittttttt

FVN said...

lauk nugget kat kedai lagi mahal dari lauk ayam T___T

Che Kay said...

encikReza : ada la 2-3 ketul lagi dalm peti ais. nak ke? haha

FARYN: ye ke? kalau makan kat luar tak pernah lagi la amik nugget. sebab selalu ambik telor je.

Zainatul Emelia said...

kena try gak nih... =)

Che Kay said...

emi: masak kat si kecik ang mesti dia suka~ =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...