May 25, 2009

Markonah, Jambu dan...

Erm, sebenarnya dah lama nak taip mengenai benda ni. Tapi sebab selalu mengutamakan benda lain, maka oleh itu benda ni selalu tertangguh. Dan apa yang difikirkan selalu sudah berlaku. Bertalu-talu soalan-soalan yang dirasakan tidak perlu dijawab terus dipersoalkan kenapa, mengapa dan adakah kamu.... Jadi pada hari ini jari tergerak untuk melompat-lompat di atas papan kekunci untuk bercerita yang sebenarnya. Hajat untuk bercerita bukan untuk menjawab tohmahan busuk yang telah dilemparkan, tetapi semua ini hanyalah untuk memenuhi hajat hati yang telah tertangguh buat sekian lama.

Blog?
Blog bukanlah perkara yang asing dalam hidup ni. Pada mulanya aku suka menaip blog di laman sosial secara suka-suka. Di sana kebanyakkannya agak terhad. Kita tidak dapat hendak menghias atau menyusun ikut suka kita. Ketika tu memanglah dah ada blogger. Dah siap daftar pon. Tapi masa tu rasa agak 'blur' sebab ada nampak perkataan 'HTML'. Perkataan tu la buat aku rasa macam tak seronok nak menaip dekat blogger. Tapi itu dulu. Sekarang tidak lagi! (^_^). Kini aku boleh meneruskan menaip apa yang dihajatkan di sini tanpa kekangan yang tidak diingini.

Markonah Jambu?
Masa memula nak daftar nama di sini, macam-macam nama yang terkeluar dalam kepala. Daripada nama KayKay, Phesot,Peyjal, Joyah, Bedah, Saodah sampai la kepada susunan nombor mengikut suka hati. Akhirnya nama Markonah juga yang terkeluar. Itu pon mengambil nama sempena watak kegemaran yang dilakonkan oleh penyanyi/pelakon yang aku minta. Cerita ni dah lama tayang di kaca TV. Tahun ni cerita ni disiarkan kembali di TV yang sama. Dari situ la tercetusnya nama Markonah. Kenapa? Markonah dekat dengan hati aku. Seperti dalam profil, "Dalam KayKay ada Markonah Jambu, dalam Markonah ada aku!". Sila layan cerita dibawah untuk memahami dengan sedalam mungkin. Hahaha (ok berangan terlebih sudah!)



Erm, nak sambung sikit. Kenapa ada Jambu di belakang Markonah? Itu fungsinya untuk menambahkan kecomelan nama Markonah itu. Gituh katanya. Jambu ni sering disalahtafsirkan oleh mereka yang berniat jahat. Sebenarnya Jambu sering membuatkan diri ini teringatkan kampung halaman. Kalau di rumah Markonah ada buah pelam, rumah bapak aku ada buah jambu. Namun bukan semua buah jambu itu boleh makan. Contohnya aku, hanya mampu memandang jambu itu dari kejauhan mahu pon dari jarak dekat. Jambu itu sungguh menggoda aku. Tapi tidak pernah sekali aku tewas dengan godaannya itu. Jambu oh jambu! Kita memang tidak ditakdirkan untuk bersama selamanya. Tidak mengapa, aku tetap dapat menikmati kamu dengan mata yang diberikan.


Faizal? KayKay ? Konah?
Ada yang bertanyakan aku, kenapa ada Faizal? kenapa ada Kaykay? dan kenapa ada Konah? Adakah aku mengalami kecelaruan identiti yang kronik? Jawapannya, kenapa tidak boleh? Inikan blog aku. Jadi terpulang kepada aku untuk me'warna'kan perjalanan blog ini. Dan semestinya aku tidak pernah mengalami sebarang kecelaruan apa pon. Aku tetap aku. Seorang insan yang tidak sempurna di sisiNya dan mencuba memperbaiki diri untuk menjadi lebih baik dari hari semalam. Walaupun pelbagai nama yang digunakan dalam blog ini, orangnya tetap sama. Nama yang berbeza itu digunakan mengikut situasi yang dihadapi. Aku akan terus menjadi diri aku. Tidak pernah aku ingin menjadi sesiapa. Hidup aku adalah warnaku yang tersendiri. Ada yang mengatakan aku yang ada di sini tidak sama dengan apa yang mereka kenali bila di depan mata. Jawapan aku, kamu semua masih tidak mengenali diriku. Pada mereka yang cuba melakukan provokasi terhadap aku, minatku tidak ada kena mengena langsung dengan kamu semua. Aku akan terus menaip segala perkara yang aku minat. =)

Kesimpulan?
Aku adalah Aku.

Ikhlas,


4 comments:

aDie dALi said...

u go sund!!!! :P

sheri said...

lama tak nmpk.. rumah kita pun tak jenguk2.. gi mana?? naseb ada hapdate ni ha

yani said...

huhuhu nak mengisi masa lapang la kay..tu yg duk layan cd tuh...
praktikal dekat je dgn rmh...naik basikal pun blh muhahaha...

kay..konah..faizal...3 nama yg tak le dipisahkan...hidup blogger hehhehe

KaY FaiZaL said...

aDie dALi:
sund! i will go ok. hihi

sheri:
huhu ada kije. ni baru nak menghapdate segalanye. nanti la ye kami pi jengah 'rumah' hangpa.

yani:
nanti hang pi naik gherek ka pi practikal?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...